B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

21 mei 2012

Inhaalverbod

In een onderzoek van de website autozone.be komt naar voor dat 24% van de automobilisten voorstander zijn van een inhaalverbod door motorrijders tijdens files (De Standaard).

Ik steun een dergelijk initiatief volmondig. Ik ben zelf geen motorrijder, wel een automobilist. Tijdens de files van en naar Brussel zie ik al te vaak motorrijders die zich als cowboys gedragen. Ze wringen zich tussen de auto's, maken veel misbaar met hun armen en hun voeten als je naar hun zin niet snel genoeg en niet ver genoeg plaats maakt voor hen. Sommige cowboys op twee wielen trekken zich evenmin iets aan van snelheidsbeperkingen. Als je tegen 120 km per uur op de snelweg nog voorbij gestoken wordt door een motorrijder, dan is er toch iets mis. Tijdens het laveren doorheen de files vlammen deze cowboys er al te vaak veel te snel door. Witte lijnen en pechstroken zijn ook zaken waar deze cowboys zich niets van aantrekken. Pechstroken zijn - althans vanuit het standpunt van deze cowboys - immers zeer handige plaatsen om de file voor te steken, zeker als de ruimte tussen de auto's aan de krappe kant is (zoals het E40 viaduct over de Brusselse grote ring te Sint-Stevens-Woluwe). Door het feit dat de autowegenpolitie andere zorgen aan haar hoofd heeft (begeleiding van het strikje bijvoorbeeld), blijven al die verkeersovertredingen die deze cowboys begaan volledig ongestraft.

De verklaring van autozone.be dat automobilisten te veel frustaties hebben door het stilstaan in de files is voor mij zeker niet van toepassing. Als de overgrote meerderheid motorrijders nu eens begint zich aan de regels te houden, dan zal er meer wederzijds begrip ontstaan. Bovendien moet er een duidelijk signaal komen (liefst ook van de motorrijders zelf) dat de rotte appels van de cowboys ongepast gedrag vertonen. Automobilisten asociale perceptie toeschrijven zoals in het artikel van autozone.be terwijl de cowboys het toonbeeld zijn van asociaal gedrag is er voor mij over.

Related Posts with Thumbnails