B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

19 maart 2012

Facebook page interacties

Hoe meet je het succes van een Facebook page ? Deze vraag is zeker relevant voor bedrijven die een Facebook page opzetten als bijkomend kanaal om te converseren met hun klanten, potentiële klanten, de ganse buitenwereld, ...

Sommige bureau's die bedrijven helpen Facebook pages op te zetten leggen vaak de nadruk op het aantal fans (het aantal "likes" of "vind ik leuk"). Maar is veel fans hebben voldoende ? Het feit dat een Facebook gebruiker fan is van een page brengt nog niet noodzakelijk interactie met zich mee. Pages met veel fans kunnen misschien wel eens zeer stil zijn. Pages met weinig fans kunnen daarentegen misschien wel veel interacties hebben.

De Facebook Page Profiler van Conversocial is een tool waar aan een Facebook page een score, IPM of interactions per thousand fans, berekend wordt. Deze score wordt bepaald aan de hand van de interacties op een Facebook page :
- de comments
- de likes
- de berichten
- en uiteindelijk ook de fans (totaal aantal likes van de page).
Bovendien geeft het tool ook aan welk type berichten de hoogste IPM score halen.

Ik zie misschien één probleempje met de IPM score. Indien beheerders van een page berichten van derden op hun page of comments op de berichten verwijderen, zal deze verwijderde content niet meetellen bij de berekening van de IPM score, niettegenstaande er wel degelijk interactie was. Maar aan de andere kant zat de beheerder van de page helemaal niet te wachten op deze verwijderde content, integendeel zelfs.

De Facebook page van de The Voice Van Vlaanderen kent meer dan 100.000 likes, wat een mooie prestatie is. De interacties leiden tot een IPM score van 2,61.


De Rouwpagina busongeval in Zwitserland met meer dan 15.000 fans kent een IPM score van 13,56.


In een Slideshare presentatie Facebook marketing voor gevorderden van november 2011 vond ik terug dat de gemiddelde IPM score van de 100 grootste Facebook pages in Nederland 2,65 is.

Het interessante aan deze IPM score is dat je ze voor gelijk welke Facebook page kan berekenen, je hoeft geen admin van de page te zijn om de waarde berekenen op app.conversocial.com/profiler. Zo kan je zeer eenvoudig de scores voor je eigen page(s) vergelijken met deze van je directe concurrenten.

In het volgend bericht kan u vernemen welke resultaten ik bekwam bij de vergelijking van de Facebook pages van de voornaamste automerken in België.

1 Bedenking(en) :
Blogger @vicberger had op 19 maart, 2012 08:50, de volgende bedenking ...

Is dat eigenlijk een interessante waarde? Ik heb dat een keer berekend voor een pagina met 20 fans (1 comment, 5 likes, 4 posts) in de laatste 30 dagen. Die komt op een score van 75 interacties per duizend fans...

Is het niet zo dat je gewoon veel makkelijker een hoge score haalt bij minder fans? En is het aantal fans dan inderdaad niet de belangrijkste indicator voor 'succes' en de IPM slechts een vergelijkingsmiddel voor pages met hetzelfde aantal fans?

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails