B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

13 maart 2012

Android Instant Heart Rate

Onlangs vernam ik van vrienden dat hun zoon van 14 - na lang aandringen - een Android smartphone had gekregen. Hij had er eigenlijk zo goed als niet mee gebeld. Maar hij gebruikte zijn smartphone voor allerlei apps. Over de apps die hij geïnstalleerd had en intensief gebruikte zal ik het binnenkort wel eens hebben. Ik had op mijn Android smartphone nog een app die hij nog niet gezien had, de Instant Heart Rate app.


Toen ik van een andere goede vriend vernam dat hij met behulp van een Android app in staat was zijn hartslag te meten, was ik enigszins verbaasd. Dat je met een smartphone veel kan doen (telefoneren, sms-en lezen en versturen, mailen, surfen, de wekker instellen, je locatie bepalen, muziek beluisteren, filmpjes bekijken, ...) was mij niet onbekend. Maar het meten van de hartslag met een smartphone - zonder een extra sensor - leek mij een zeer originele toepassing van de sensoren aan boord van zo'n smartphone.

Een klassieke hartslagmeter vereist een sensor die de hartslag meet. Zelf heb ik een Polar voor tijdens het fietsen, met een borstband uitgerust met een sensor. De Instant Heart Rate app maakt gebruik van de camera aan de achterkant van de smartphone. Tijdens het uitvoeren van de meting gaat het LED lampje branden. Je moet je vinger voor het cameraatje houden. De app analyseert het beeld van de camera waarmee de bloeddoorstroming in de vinger geregistreerd wordt. Eerst dient de app zich te calibreren, waarna je op het scherm de geregistreerde hartslag kan nagaan. Van zodra de app de meting voldoende stabiel vindt, zal de app het resultaat tonen. Naar eigen zeggen zou deze Instant Heart Rate app één van de meest accurate hartslagmeter app zijn. Zelf heb ik de resultaten van de Instant Heart Rate app niet vergeleken met mijn Polar. De bekomen meetresultaten leken mij aanvaardbaar te zijn.

De Instant Heart Rate app is best leuk, maar of ik ze veel zal gebruiken lijkt mij betwijfelbaar. Als ik ga fietsen kijk ik op mijn Polar, tijdens mijn fietstochtjes zal ik niet even aan de kant staan om mijn smartphone boven te halen om zo mijn hartslag na te gaan. En als ik thuis of op het werk (of ergens onderweg ...) rondloop, heb ik niet de behoefte regelmatig m'n smartphone boven te halen om mijn hartslag op dat ogenblik te weten. Tenzij ik natuurlijk een 14 jarige jongen wil imponeren met een straffe Android app ...

De Instant Heart Rate is gratis beschikbaar in de Android Market, die nu als Google Play door het leven gaat (maar ik vind de oude benaming toch beter ...). Er is ook een te betalen PRO versie (0,76 euro). Je kan de hartslagmetingen met de app ook opslaan, zodat je de historiek kan opbouwen. De permissions die de app vraagt zijn wel eerder ruim. Waarom deze app de "phone state and identity" wil weten is mij niet volledig duidelijk. De internettoegang is vermoedelijk voor het kunnen tonen van de publiciteit in de gratis versie (die hopelijk ontbreekt in de PRO versie).

Related Posts with Thumbnails