B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

05 augustus 2011

Belgische banken en Twitter

Omdat ik zelf voor een bank werk, leek het mij interessant na te gaan in welke mate de Belgische banken reeds op Twitter actief zijn. Tot nu toe heb ik 9 Twitter accounts gevonden die ik in het onderstaande bericht wil vergelijken. Sommige banken beschikken over meerdere Twitter accounts (sommige actief en andere dan weer niet). Ik heb mij beperkt tot de "hoofd account". De Twitter accounts worden hieronder voorgesteld in alfabetische volgorde van de Twitter accounts.

@bankdegroof - Bank Degroof
Deze account is aangemaakt op 11 februari 2011, de eerste tweet dateert van 25 maart. Gemiddeld verschenen er 2,6 tweets per week.



@BANKVANBREDA - Bank J.Van Breda & C
Deze account is aangemaakt op 7 januari 2011. Tot nu toe is op deze account nog geen enkele tweet gepubliceerd.



@BNPP_Fortis - BNP Paribas Fortis
Deze account is aangemaakt op 1 mei 2009. Van 20 mei 2009 tot en met 16 juni 2009 werden er in het totaal 4 tweets gepubliceerd, of 1 per week. Sindsdien is het muisstil.



@deutschebankbe - Deutsche Bank België
Deze account is aangemaakt op 7 november 2009. Tot nu toe is op deze account nog geen enkele tweet gepubliceerd. De kans bestaat dat deze account niet beheerd wordt door Deutsch Bank zelf, maar dan heeft de eigenaar van de account toch moeite gedaan om het juiste logo op te laden.



@Dexia - Dexia
Deze account is aangemaakt op 30 oktober 2009. Vermits Dexia mijn werkgever is, kan ik meedelen dat deze account pas later in handen gekomen is van Dexia. Het eerste bericht op de account dateert van 22 juli 2011.



@ING_Belgium - Lion
Deze account is aangemaakt op 4 februari 2010. De account zou wel eens de account van ING België kunnen zijn, vandaar dat de account hier opgenomen is. Bizar is wel dat deze account protected is.



@kbc_group - KBC Group
Deze account is aangemaakt op 1 april 2009. De eerste tweet dateert van 9 april 2009. Sindsdien verscheen er gemiddeld anderhalve tweet per week.



@keytradebank - Keytrade
Deze account is aangemaakt op 26 april 2009. Tot nu toe is op deze account nog geen enkele tweet gepubliceerd.



@Jobs_CRELAN - Landbouwkrediet
Deze account is aangemaakt op 14 april 2011. De eerste tweet dateert van 15 april 2011. Sindsdien verschenen er gemiddeld zo'n 9 tweets per week.



De tabel hieronder geeft een overzicht van de verschillende Twitter accounts.



Zowel Klout als Tweetgrader zijn tools die een score aan een Twitter account toekennen. De tabel hieronder geeft het overzicht van de scores van beide tools voor de Twitter accounts van de Belgische banken. Beide tools geven een score op 100, waarbij een hogere waarde beter is.



Ik heb zo mijn bedenkingen bij de scores. @Dexia en @kbc_group krijgen dezelfde score van Klout. @kbc_group is echter al veel langer actief, @Dexia is maar pas gestart met tweeten, weliswaar met een hogere tweet frequentie. Blijkbaar is dat dit toch voldoende om beide Twitter accounts op dezelfde hoogte te plaatsen (Klout score 33). De Tweetgrader score van @BNPP_Fortis is maar liefst 91, niettegenstaande het op deze Twitter account al twee jaar muisstil is. De Twitter accounts @BANKVANBREDA, @deutschebankbe en @keytradebank zijn passief, wat niet belet dat ze score 10 bij Klout krijgen en nog aanzienlijk meer bij Tweetgrader. Zelfs een protected account zoals @ING_Belgium krijgt nog score 58 van Tweetgrader. Deze voorbeelden zijn niet van die aard dat ze mij veel vertrouwen in beide tools geven.

Om af te sluiten nog een infografiek die een overzicht geeft in de tijd van de Twitter accounts van de Belgische banken met bovendien nog hun actieve periode en activiteitsgraad.



Indien ik toch nog Twitter accounts van Belgisch banken over het hoofd gezien heb, dan mag u mij dit steeds laten weten, bijvoorbeeld via de bedenkingen hieronder.

Related Posts with Thumbnails