B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

04 november 2010

Bloghelden

Een tijdje terug had Clo mij haar exemplaar van Bloghelden uitgeleend. Van de vakantieperiode heb ik eindelijk gebruik gemaakt om het boek helemaal uit te lezen. Bloghelden is het boek geschreven door Frank Meeuwsen over het ontstaan van de blogosfeer in Nederland. Het boek geeft een zeer gedetailleerd overzicht hoe de eerste weblogs in Nederland ontstaan zijn en hoe deze de eerste jaren geëvolueerd zijn. Het boek belicht de periode van 1995 tot 2005. Er wordt ook uitvoerig stilgestaan bij de Dutch Bloggies, de toonaangevende weblogverkiezing in Nederland waarvan Frank Meeuwsen één van de medeinitiatiefnemers was.

In het boek komt België ook zeer kort aan bod. Op drie pagina's werpt Frank Meeuwsen een blik op enkele Belgische bloggers en blogs van het eerste uur. Dit blog is pas sinds 2005 actief komt bijgevolg op deze drie pagina's niet voor. Ik heb bovendien zo'n vermoeden dat er wel wat meer te vertellen valt over de opkomst van blogs in België. Het boek Bloghelden is al een tijdje verschenen. Voor zover ik kon nagaan heeft dit boek in België tot nu toe amper reacties opgeleverd (enkele tweets van @polskaya), wat misschien een teken is dat er tegenwoordig misschien minder contacten zijn tussen Belgische/Vlaamse bloggers en hun Nederlandse evenknieën. Het Nederlandse bloggebeuren lijkt mij bovendien op professioneel gebied veel sterker geëvolueerd in vergelijking met België.

Voor iedereen die inzicht wil krijgen op het ontstaan van de Nederlandse blogosfeer is Bloghelden zeker een aanrader. Je kan het boek in de boekhandel bestellen, of je kan een tekstversie gratis downloaden.

De conversaties rond Bloghelden lijken stilgevallen te zijn. Op de site Bloghelden dateert het laatste bericht van 10 september. De laatste tweet van @bloghelden dateert van 14 mei. Maar gelukkig is de auteur nog zeer actief onder op @frankmeeuwsen.

Related Posts with Thumbnails