B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

17 oktober 2010

Autosnelwegverlichting

Het is minister Crevits menens met het uitschakelen van de verlichting op de Vlaamse snelwegen. In de loop van volgende jaar gaan de lichten uit, behoudens uitzonderlijke omstandigheden. Minister Crevits is nog niet van plan alle verlichtingspalen weg te nemen. Bij het groot onderhoud van de E40 tussen Sterrebeek en Bertem zijn bijvoorbeeld nog alle verlichtingspalen vervangen. Het lijkt toch zonde dat deze nieuwe verlichtingspalen niet meer zouden dienen.

Ik rij graag op een verlichte snelweg en ik vermoed dat er nog andere chauffeurs dezelfde mening toegedaan zijn. Ik heb een creatief voorstel. Ik heb al kerken bezocht waar je een deel van de kerk een tijdje kan laten verlichten door een muntstuk in een automaat te steken. En tegenwoordig kan je door gebruik te maken van je gsm betalen om te parkeren. Ik stel voor beide systemen te combineren. Het moet technisch haalbaar zijn een systeem op te zetten waar gebruikers van de snelweg door middel van mobiele technologie de verliching op een deel van de snelweg kunnen laten aanschakelen voor een tijdje. Aan de rand van snelwegen kunnen bijvoorbeeld op borden codes vermeld worden om de verlichting te activeren. Het leuke gevolg van een dergelijk systeem van verlichting op aanvraag is dat andere gebruikers van de snelweg mee kunnen profiteren van de generositeit van de betalers.

Het gevolg van dit systeem zou wel kunnen zijn dat Vlaanderen vanuit de ruimte zal herkenbaar zijn als een knipperlicht in plaats van een permanent verlichte streek.

3 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 18 oktober, 2010 22:22, de volgende bedenking ...

Dit is inderdaad subjectief... Ik persoonlijk vind het beter om op een niet verlichte autosnelweg te rijden, op een of andere manier vind ik dat je zo geconcentreerder rijdt... Maar wat uw voorstel betreft, dat lukt dan niet als je alleen id wagen zit: don't text and drive...

 
Blogger getaniggle had op 20 oktober, 2010 08:29, de volgende bedenking ...

Ik ben ook eerder fan van een niet verlichte autosnelweg, maar dat terzijde.

Hoeveel zou je hiervoor dan aanrekenen? Ik ken de kost niet voor pakweg 10km autostrade te laten verlichten voor 5 minuten, maar meer dan 1 euro zie ik de automobilist er niet voor betalen. Indien daar de kost niet mee gedekt is, dan kunnen ze nieuwe palen beter ongebruikt laten. Sunk costs.

Los van deze bemerking, wel een tof idee, al zal het nog wat verder uitgewerkt moeten worden ;-).

 
Anonymous Wim had op 15 november, 2010 07:51, de volgende bedenking ...

Ik vond het anders wel een goed initiatief om de lichten te doven. Ik vind het veel aangenamer rijden zonder verlichting.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails