B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 juli 2010

Norton 360 LiveUpdate

Toen ik na twee weken afwezigheid mijn laptop terug opzette, maakte Norton 360 mij attent op het feit dat mijn laptop niet meer afdoende beschermd was. Het was te lang geleden dat de virusdefinities up to date gebracht waren. Dit kan verholpen worden door LiveUpdate uit te voeren, maar het probleem zat 'm er in dat LiveUpdate het niet meer deed. LiveUpdate kon de nieuwe updates die klaar stonden niet downloaden en installeren. Bovendien gaf Outlook mij een foutboodschap bij het binnenhalen van mail. Even kort googlen wees uit dat het probleem te maken kon hebben met Norton 360. En inderdaad, Norton 360 uitzetten liet mij opnieuw toe mail binnen te halen.

Norton België is al een tijdje actief op Twitter (@Norton_BE). Bovendien was mijn tweet (live update van #norton doet het niet meer en "we verbinden u met de ondersteuningsdienst" geeft evenmin het gewenste resultaat) hen niet ontgaan (@BVLG hallo Bruno - we wilden je even laten weten dat we je tweet gezien hebben. Geef ons even om te checken hoe we kunnen helpen.).

Vanmiddag kreeg ik inderdaad een telefoontje van de helpdesk. Roderik, de supportman van dienst, zou tesamen met mij het probleem oplossen. De eerste stap hield in dat hij (via Internet) toegang kreeg tot mijn laptop. Hiervoor werd beroep gedaan op LogMeIn Secure. Na enkele checks van instellingen was het verdict dat installatie van een nieuwe versie van Norton 360 het probleem zou oplossen. Naast Norton 360 had ik ook nog de firewall van ZoneAlarm op mijn laptop actief. Het verdict was deze conflicten kon geven met Norton 360, zodat het dwingende advies was deze toch maar te verwijderen van mijn laptop. Het probleem dat de LiveUpdate niet gelukt was, zou wel eens kunnen te maken hebben met een conflict tussen Norton 360 en ZoneAlarm. Met enige spijt in het hart heb ik dan maar toegestemd. Wat ik aan de ZoneAlarm firewall handig vond, was dat die telkens attent maakte indien nog maar eens een programma al dan niet stiekem connectie naar het internet zocht. Norton 360 doet dit niet, er is bewust gekozen de gebruiker niet te storen met meldingen van internetgebruik. Bovendien maakt Norton 360 zelf een inschatting welke connecties kunnen vertrouwd worden.

Het verwijderen van ZoneAlarm, het installeren van de nieuwste versie van Norton 360 en het meerdere keren uitvoeren van LiveUpdate (om de allerlaatste virusdefinities binnen te halen) hield in dat mijn laptop verschillende keren moest herstart worden. Na een herstart werd de connectie via LogMeIn Secure telkens opnieuw geactiveerd. Ik vroeg mij wel af welke info over mijn laptop ondertussen naar de supportman (en naar Norton/Symantec) doorgestuurd werden. In een dergelijke situatie is het een kwestie van vertrouwen. Hetzelfde heb je natuurlijk ook met allerhande programmma's of browser toolbars die informatie zoals surfgedrag capteren en dan stiekem doorsturen.

Na iets meer dan een uur was mijn laptop uiteindelijk uitgerust met de laatste up to date versie van Norton 360. In februari 2010 was er nog veel te doen over het feit dat een update van Norton 360 er automatisch voor gezorgd had dat er in FireFox een extra toolbar verscheen. Het pittige detail was dat deze toolbar niet kon verwijderd worden, je zat er mee opgescheept of je wou of niet (zie ook dit bericht). Bij de laatste versie van Norton 360 kan je gelukkig de toolbar wel uitzetten. Voor Internet Explorer is er nu ook een toolbar, die je zoals het hoort, kan desactiveren.

Moraal van het verhaal. Mijn laptop beschikt nu over de laatste versie van Norton 360. Of ik die Norton 360 nu echt nodig heb ? Eigenlijk weet ik het niet zo goed. Ik kan mij niet herinneren dat Norton 360 mij de afgelopen 300 dagen attent gemaakt heeft op een grote bedreiging. Maar het zou best kunnen dat Norton 360 mij toch beschermd heeft zonder dat ik mij er van bewust was. In ieder geval gaf dit voorval met Norton 360 mij nogmaals inspiratie voor een nieuw bericht.

Related Posts with Thumbnails