B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

21 maart 2010

Twitter en Belgische steden

Het aantal Twitter accounts in België (of gelijk welk ander landd) is een goed bewaard geheim. Schattingen voor België lopen uiteen van 59.000 (Commentag - oktober 2009), 30.000 (Vacature, gebaseerd op Sysomos - maart 2010) tot 150.000 à 200.000 (BVLG blogpost, gebaseerd op RJMetrics en Bizzly - februari 2010).

Bij een poging tot oplijsten van Belgische Twitter accounts ben ik al tot meer dan 20.000 Twitter accounts gekomen. Ik heb zo'n vermoeden dat ik de meest populaire accounts ondertussen al gevonden heb, nu komt het er nog op aan de niet zo goed connecteerde en niet zo actieve accounts er aan toe te voegen.

Een eerste resultaat wil ik u alvast niet onthouden, de steden die het vaakst vermeld worden in de location. Ik heb mij onder meer gebaseerd op deze lijst van Belgische steden.

Brussel/Brussels/Bruxelles : 3922 Twitter accounts

Antwerp/Antwerpen : 1637 Twitter accounts
Gent/Ghent : 1441 Twitter accounts
Leuven : 546 Twitter accounts
Brugge/Bruges : 276 Twitter accounts
Hasselt : 210 Twitter accounts
Kortrijk : 170 Twitter accounts
Mechelen : 169 Twitter accounts
Aalst : 66 Twitter accounts
Genk : 58 Twitter accounts
Oostende : 53 Twitter accounts

In de provincies Limburg en West-Vlaanderen lijken er minder Twitter accounts te zijn. Antwerpen wordt vaak ook vermeld als provincie, waardoor Gent/Ghent eigenlijk de meest populaire Twitter-stad in Vlaanderen is.

Liege/Liège : 367 Twitter accounts
Namur : 152 Twitter accounts
Mons : 90 Twitter accounts
Charleroi : 52 Twitter accounts
Wavre : 17 Twitter accounts
Arlon : 15 Twitter accounts
Tournai : 15 Twitter accounts
Verviers : 14 Twitter accounts
La Louvière : 6 Twitter accounts
Mouscron : 6 Twitter accounts

Ofwel heb ik de weg naar de Waalse Twitter accounts nog niet gevonden, ofwel zijn ze inderdaad veel schaarser dan de Vlaamse Twitter accounts.

Personen of bedrijven die specifieke vragen hebben over de Belgische Twitter accounts mogen mij overigens steeds contacteren op twitter<bij>bvlg <punt>be.

1 Bedenking(en) :
Blogger Unknown had op 21 maart, 2010 18:47, de volgende bedenking ...

Het zou interessant zijn om de Mobile Vikings populatie eens te mappen op de geografische verspreiding van de twitter accounts. Ik vermoed dat er wel een positieve correlatie is.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails