B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

30 november 2009

Site van het jaar 2009

Half november kreeg ik enkele mails in mailbox die mij attent maakten op de site van het jaar verkiezing van het tijdschrift Clickx. In het verleden had ik mijn stem uitgebracht voor een vorige editie van deze verkiezing. Clickx is dan zo vriendelijk om mijn email adres te onthouden zodat ik mij niet meer moet registeren om te kunnen stemmen. Stemmen was er tot nu toe nog niet van gekomen, maar nu dus wel.


Persoonlijk heb ik de indruk dat er weinig animo is op Twitter en op blogs voor de Site van het jaar verkiezing van 2009. Het kan natuurlijk ook aan mij liggen dat de Twitter accounts en de blogs die ik volg zich toevallig niet meer aangesproken voelen, maar andere dan weer wel ... De Twitter acount @sitevanhetjaar munt ook niet uit door het grote aan followers, 14 tot nu toe.

Bij een concept zoals site van het jaar kan je natuurlijk enkele vragen stellen. Wat is de bedoeling van deze verkiezing ? Welke criteria moet je hanteren om je stemmen uit te brengen ? De gebruiksvriendelijkheid van de site, de inhoud van de site, het idee en het business model van de sie, de betrouwbaarheid van de site, de antwoordtijden van de site, het kleurgebruik, het artwork, ...

Door het grote aantal rubrieken (22) en voornamelijk de diversiteit van de rubrieken (van Blogs tot Voetbal en van Cultuur & Entertainment tot Steden & Gemeentes), lijkt het mij niet praktisch al deze criteria te hanteren voor het uitbrengen van mijn stemmen. Ik vermoed dat zo goed als alle andere stemmers evenmin op een dergelijke systematische manier te werk gaan.

Als ik stem wordt er van mij verwacht dat ik tot drie sites aankruis in de 22 rubrieken, bijvoorbeeld in de rubriek Voetbal. Ik ben geen actieve beoefenaar van deze sport, ik ben geen regelmatige toeschouwer, ik heb geen kinderen die ik telkens naar de training en de wedstrijden moet brengen, ik kijk niet systematisch naar Sportweekend, ik heb geen uitsproken voorkeur voor een voetbalploeg. Op welke voetbalsites moet ik dan stemmen ? Door een rubriek als Voetbal te voorzien vraag de organistor eigenlijk voor welke ploeg je supportert. Dit gaat nog meer op voor de rubrieken "Steden & Gemeentes" en "Politiek". Door dergelijke rubrieken is de verkiezing eerder een beauty contest waar de partij/ploeg/stad/persoon/... voldoende partijleden/supporters/inwoners/fans/... moet kunnen mobiliseren. Gelukkig dat het stemmen niets kost, buiten een beetje tijd en het vrijgeven van enkele gegevens.

Als ik dan toch moet oproepen om uw stem alsnog voor een bepaalde site uit te brengen, dan kan u ten zeerste Leven in Leuven, de Leuvense stadsblog, aanbevelen. Af en toe pleeg ik een berichtje voor deze blog vandaar mijn oproep om op deze site te stemmen. Gelukkig staat Leven in Leuven in de top per rubriek in de laatste tussenstand. Maar 5 van de 10 sites staan vermeld, dus veel wilt dit zeker niet zeggen.

Om nog een aantal reeds half of helemaal verdronken koeien uit de sloot te halen, ik vind dat GDB en @dominiek_be een punt hebben om te stellen dat het niet correct is dat personen die in de vakjury zetelen ook voorkomen in de lijst van genomineerden, of dat leden van de vakjury vooraf reeds hun mening kenbaar maken. Maar wie ligt er hier wakker van, ik alvast niet.

Related Posts with Thumbnails