B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

13 augustus 2009

Met de fiets naar Brussel


Nu vrijdag laat ik mijn wagen thuis staan en neem ik de fiets om naar Brussel te gaan werken. Mijn werkgever doet immers mee aan de actie Friday Bikeday. De bedoeling van het project Friday Bikeday is om de verplaatsingsgewoonten van werknemers drastisch te veranderen. Bedrijven worden opgeroepen hun werknemers te stimuleren op vrijdag zich met de fiets naar het werk te begeven. Het is zowel goed voor de gezondheid van de werknemers en bovendien wordt het milieu er properder door.

De eerste editie van Friday Bikeday vond plaats in 2007. In 2008 namen reeds 75 ondernemingen deel. Voor die ondernemingen schreven zich 1445 fietsers in. Ze vertegenwoordigden in 2008 een totaal van 810.879 km, wat neerkomt op een totaal van 183 ton CO2 dat niet werden uitgestoten.

Ook dit jaar loopt de actie Friday Bikeday. De aftrap werd reeds gegeven op 8 mei 2009. Toen ik zojuist op de site keek bleek dat dit jaar reeds 2633 fietsers zich aangemeld hebben. Deze fietsers hebben tot nu toe reeds 136.566 kilometers afgelegd. Uit het overzicht per bedrijf blijkt dat de werknemers van Dexia, toevallig ook mijn werkgever, tot nu toe het meeste aantal kilometers afgelegd hebben. Op de tweede plaats komt Fortis, met Belgacom op de derde plaats.

Enkele bedrijven zijn opmerkelijk afwezig, hun medewerkers hebben de weg naar Friday Bikeday nog niet ontdekt. Waar blijft KBC ? Enkele andere grote financiële instellingen staan vooraan in de rangschikking per bedrijf : Dexia, Fortis, ING. Enkele overheidsinstellingen en overheidsbedrijven kunnen reeds in het overzicht teruggevonden worden : de Federale Politie, de VDAB, verschillende Brusselse instellingen, de kabinetten van Pascal Smet (van toen hij nog minister was van het Brussels Hoofdstedelijk gewest) en Evelyne Huytebroeck. De Vlaamse Overheid die fietsen sterk promoot, bijvoorbeeld via de brochures Fietsen naar je werk en Fit, Fitter Fietst komt echter niet voor.

Friday Bikeday is een interessant initiatief. Spijtig genoeg zijn de 2.633 fietsers maar een peulschil als je het aantal vergelijkt met het totaal aantal personen die in Brussel en ruime omgeving werken.

7 Bedenking(en) :
Anonymous Peter Dedecker had op 13 augustus, 2009 22:34, de volgende bedenking ...

Alleszins veel succes! Van bij jou is het wel een eindje rijden zeker? En Brussel is niet meteen fietsvriendelijk: de heuvels zijn niet voor iedereen weggelegd, maar vooral is er een gebrek aan veilige fietspaden en zijn de meeste chauffeurs er ook niet echt gewoon rekening te houden met fietsers. Al is het precies wel wat aan het keren nu er meer mensen met trein + vouwfiets naar het werk komen.

 
Blogger Bruno Peeters had op 13 augustus, 2009 22:57, de volgende bedenking ...

Volgens de route die ik op Bikely.com getekend heb zou het 25km zijn, met toch enige hoogteverschillen. De route in Brussel zelf bevat gelukkig redelijk wat fietspaden. Mijn fietservaringen zullen vermoedelijk voldoende inspiratie geven voor een volgende blogpost ...

 
Blogger Tom Klaasen had op 14 augustus, 2009 00:20, de volgende bedenking ...

In ons bedrijf komt regelmatig 100% van de werknemers met de fiets. En dat niet alleen op vrijdag!

Als we nu geen eco-label verdienen ... ;)

 
Anonymous Wim had op 14 augustus, 2009 06:18, de volgende bedenking ...

Succes ermee. Ik had het plan ook opgevat om afgelopen zomer met de fiets te gaan werken, maar door omstandigheden is het er niet van gekomen. Hopelijk komend jaar wel.

 
Anonymous herman had op 14 augustus, 2009 10:18, de volgende bedenking ...

Vanaf september werk ik fulltime op ons hoofdkantoor en ben ik ook van plan meer met de fiets naar het werk te gaan (een 15km ongeveer). Nu nog even douches aanvragen... ;-)

 
Blogger Bruno Peeters had op 14 augustus, 2009 20:12, de volgende bedenking ...

@tom

dat is inderdaad een straffe prestatie, 100% van de werknemers die soms met de fiets komen

 
Blogger Bruno Peeters had op 14 augustus, 2009 20:14, de volgende bedenking ...

@herman

Gelukkig is er bij mijn werkgever een zeer goede infrastructuur voorzien : fietsenparking en kleedkamers met douches.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails