B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

26 mei 2009

ZooCamp

ZooCamp is de zoveelste barcamp die in België georganiseerd werd, meer bepaald vorige zaterdag. Het fijne aan ZooCamp was dat deze barcamp op de meest originele locatie tot nu toe plaatsvond, namelijk in het
Conferentiecentrum van de Antwerpse Zoo. ZooCamp werd in elkaar gestoken door Filip Borloo.

De vorige barcamps werden geconfronteerd met het fenomeen dat de deelnemerslijst zeer snel gevuld werd met geïnteresseerden zodat de beschikbare plaatsen snel uitgeput werden. Naar mate het event dichterbij kwam was er vervolgens het fenomeen van de talrijke afhakers, personen die uiteindelijk toch niet meer konden/wensten aanwezig te zijn. Dit fenomeen werd ten top gedreven op de recente Barcamp Antwerpen.

ZooCamp is alles gespaard gebleven van massale afhakers, alhoewel ... Registraties vonden niet plaats aan de hand van een wiki, maar wel via een webtoepassing. Het nadeel van deze toepassing was dat afmelden niet mogelijk was. Net als op overige (gratis) blogevents & barcamps waren er deze keer ook een aantal last minute afmeldingen. Sommigen hebben dit nog aan de organisator laten weten, via een rechtstreekse mail of een Twitter bericht voor @zoocamp.

Er was op ZooCamp plaats voor 150 personen, op de deelnemerlijst verschenen er uiteindelijk 86 namen. Ik heb de deelnemers niet geteld maar ik vermoed dat er zo'n 50 tot 60 personen op ZooCamp langsgekomen zijn. De zalen konden veel meer deelnemers aan, ze leken vaak een beetje leeg.

In vergelijking met de vorige barcamps was voor ZooCamp minder aandacht besteed aan de praktische aspecten. Er waren geen badges beschikbaar voor de deelnemers (een heleboel deelnemers kenden elkaar reeds), er waren geen T-shirts (bij de laatste barcamps werden deze al veel minder aangetrokken), de deelnemers moesten zelf op zoek gaan naar eten (maar er waren voldoende eetgelegenheden in de Zoo en er buiten). Dit werd ruimschoots gecompenseerd door het feit dat deelnemers aan ZooCamp gratis toegang kregen tot de Zoo. Ze konden bijgevolg het nieuwe olifantje Kai-Mook gaan aanschouwen.

Inhoudelijk was dit een zeer interessante barcamp. Zelf heb ik ook een presentatie verzorgd, over social netwerken in bedrijven. Deze zal binnenkort te bekijken zijn via Slideshare, net zoals een heleboel andere presentaties. Toen ik mijn verhaal deed, was Tijs aan het woord over Single Tasking en bracht Ntone zijn verhaal over robotmaaiers. Blijkbaar was er daar zelfs sprake van een API voor het aansturen van robotmaaiers. Ik ben alvast benieuwd wie deze uitdaging opneemt.

ZooCamp heeft aangetoond dat een barcamp die van een aantal franjes ontdaan is best kan werken. Alleen is het spijtig dat een aantal personen het nog steeds nodig vonden zich als voorzorg te registeren en uiteindelijk niet op te dagen. Het lijkt mij dat de hype waarvan sprake was tijdens de eerste barcamps (indertijd te Brussel) zich niet meer voordeed voor ZooCamp. De tijd dat een barcamp makkelijk meer dan 100 effectieve deelnemers kon mobiliseren zou wel eens voorbij kunnen zijn.

Related Posts with Thumbnails