B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 april 2009

Bloggen en anonimiteit

Een tijdje terug las ik een blogbericht waarin de auteur zich druk maakte over het feit dat haar blog in een blogroll, een verzameling links naar andere blogs, opgenomen was. Toevallig werd het mij enkele dagen later duidelijk over welke blogroll het ging. En inderdaad, haar blog staat er ondertussen niet meer tussen.

Zopas heeft de auteur van de overigens anonieme blog een bericht geplaatst waarin ze aan haar lezers vroeg wie er ook op Twitter aanwezig was. In een van de comments vermelde ze de voornaam van haar partner. Op basis van de naam van de blog was het redelijk eenvoudig om de Twitter account van de blogster terug te vinden. In tegenstelling tot de blog vermeldt de Twitter account wel een naam. In de lijst van followers staat maar een persoon waarvan de voornaam overeenkomt met de voornaam opgegeven in de comments. Even googlen naar zowel de blogster als de partner leidde onmiddellijk naar de Facebook pagina's en de Linkedin-gegevens voor beide personen, waar onder meer professionele info en foto's terug te vinden zijn.

Er kunnen best redenen zijn om een anonieme blog te hebben. Als de onderwerpen waarover je wil bloggen te delicaat of te persoonlijk zijn, bijvoorbeeld je ervaringen met een ziekte, kan anonimiteit een goede keuze zijn. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je deze anonimiteit overal doortrekt.

Eerst ben ik ook met een anonieme blog gestart, in september 2005. Toen was er nog geen Twitter. Facebook bestond wel, maar was enkel toegankelijk voor studenten en was nog helemaal geen uitslaand succes zoals nu. Linkedin was er wel, ik had me er toen al voor aangemeld. Wat bij mij de doorslag gegeven heeft bij vrijgeven van mijn identiteit was het aanwezig zijn op ontmoetingen van bloggers. In het najaar van 2005 en 2006 hadden die veel succes. De toen actieve bloggers hadden veel interesse om elkaar te leren kennen. Deze bloggersontmoetingen hadden een hoog snuffelgehalte.

Als u overigens nog enkele, al dan niet anonieme, bloggers wil ontmoeten, dan kan ik u zeker de Leuvense blogmeet op 1 mei e.k. aanraden.

Related Posts with Thumbnails