B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

01 september 2008

Doorgeven van een stokje in de blogosfeer

Het Brillante Premio weblog award stokje is een mooi voorbeeld van een virtueel tikkertjesspel tussen bloggers. Bloggers geven elkaar een opdracht en moeten vervolgens de opdracht doorgeven aan een aantal andere bloggers. Op die wijze verspreidt de opdracht (het stokje) zich in de blogosfeer.

Het Brillante Premio weblog award stokje is einde juni in de Nederlandse blogosfeer opgedoken. Het heeft zich vervolgens verspreid over honderden blogs in Nederland en België. Het initiatief is nog veel vroeger gestart, een Spaanse blogger heeft de opdracht op 11 maart 2008 gelanceerd. Wereldwijd moeten er al duizenden blogs aangetikt zijn met dit stokje.

Ik heb een poging gedaan het verloop van dit stokje doorheen de Belgische en Nederlandse blogs te traceren. Een eerste vraag die zich bij een dergelijk viraal fenomeen stelt is de snelheid waarmee het zich verspeidt. Hoe lang doet het stokje er over om doorgegeven te worden ?

Op basis van een zeer aanzienlijk aantal doorgegeven stokjes heb ik de onderstaande twee grafieken afgeleid. Ze geven weer na hoeveel dagen een stokje opgepikt wordt. Dit houdt in dat de blogger die de opdracht gekregen heeft, op zijn blog iets gepubliceerd heeft over de opdracht en de opdracht meestal dan ook doorgegeven heeft.



24% van de bloggers (die de opdracht aanvaard hebben) schrijft dezelfde dag er nog iets over op zijn blog, de dag erna zijn dat er nogmaals 22%, de tweede dag nogmaals 14%. Na de tweede dag heeft reeds cumulatief 60% van de bloggers het stokje opgenomen en doorgeven. Na 10 dagen loopt dit op tot 87%. Sommige bloggers doen er soms meer dan een maand over om het stokje door te geven. Het feit dat het Brillante Premio weblog award stokje tijdens de vakantieperiode verspreid werd zal daar misschien wel voor iets tussenzitten.

Ik vind het alvast zeer opmerkelijk dat bijna een kwart van de bloggers er de dag zelf nog iets over schreven. Blijkbaar kijken die bloggers dagelijks na of er nieuwe links naar hun blog zijn.

Technorati : - -

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 01 september, 2008 13:23, de volgende bedenking ...

Of zit die stokjesgevende blog gewoon in de feedreader en hoef je dus niet bij de binnenkomende links te kijken, dat lijkt me toch eerder het geval voor die groep die dezelfde dag nog reageert.

 
Blogger boskabout had op 01 september, 2008 17:24, de volgende bedenking ...

Ik ben ook van ivan's mening. Al ga ik nu toch eens mijn binnenkomende links checken! :-]

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails