B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

20 april 2007

Flitspaallocaties in België

De site flits.bnet.be stelt op haar website een up to date lijst van flitsplaallocaties voor België ter beschikking. Op dit ogenblik zijn er 1.289 vaste camera's in kaart gebracht, waarvan het overgrote deel in Vlaanderen (1.166 of 90%) en heel wat minder in Brussel (66 of 5%) en Wallonië (57 of 5%).

Spijtig genoeg toont de verdeling van de flitspalen over de drie gewesten aan dat niet overal evenveel belang gehecht wordt aan het doen respecteren van de snelheidsbeperkingen.

Boetes betaald door automobilisten die door deze flitspalen betrapt worden op een te hoge snelheid komen terecht in de federale schatkist. Vermits 90% van de flitspalen in Vlaanderen staat, zal de opbrengst van alle flitsboetes voor een zeer groot deel uit Vlaanderen afkomstig zijn. Dit lijkt mij een mooi voorbeeld van een financiële transfer van Vlaanderen naar Wallonië. Ter info, voor 2006 werden er in totaal voor 186 miljoen euro aan alle verkeersboetes uitgeschreven, waaronder snelheidsovertredingen (bron). Boetes uitgeschreven door rechtbanken - voor zware verkeersovertredingen is onmiddellijke inning niet mogelijk en is er automatisch een juridisch staartje - zijn hierbij nog niet inbegrepen.

Bezitters van een GPS die in staat is POI informatie op te laden zou ik aanraden niet te lang te wachten om het bestand te downloaden. Het zou immers kunnen dat dit bestand wel eens zou kunnen verwijderd worden op korte termijn. Volgens De Standaard balanceert deze lijst immers op de rand van wat wettelijk mogelijk is.

PS Ik probeer mij steeds aan de gangbare snelheidsbeperkingen te houden. Het inladen van het POI bestand in mijn GPS is geen excuus om vanaf nu wel een zware voet te hanteren. Maar een gewaarschuwde bestuurder is er steeds twee waard.

Technorati : - - - - - -

2 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 21 april, 2007 10:07, de volgende bedenking ...

Die flitspaallocaties zijn zeer handig op de Tomtom. Ik heb ook geen zware voet maar soms is het heel onduidelijk wat de maximum snelheid is, zeker op plaatsen waar je voor de eerste keer komt, de weg niet kent en je niet altijd op de verkeersborden let. Een vergissing is snel gemaakt. De TomTom geeft op sommige wegen ook de maximum snelheid aan, handig al klopt het niet altijd.

 
Anonymous Anoniem had op 02 mei, 2007 18:34, de volgende bedenking ...

De 'Vlaamse flitspalen' staan ook op http://www.mobielvlaanderen.be/flitspalen. Sommige anderen geven ook lijsten vrij van hun eigen flitspalen (Brussels gewest, bv). Ik zie dan ook niet echt het 'juridisch probleem' bij het oplijsten van flitspalen voor TomTom & Co.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails