B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

14 maart 2007

Vlaamse Blogpersoonlijkheden - the making of

De voorbije dagen kon u hier in enkele berichten vernemen welke 20 blogpersoonlijkheden ik weerhouden had in het lijstje van de Vlaamse blogpersoonlijkheden. Hier volgt voor de eerste keer de volledige lijst.

  1. Luc Van Braekel
  2. Michel Vuijlsteke
  3. Peter Forret
  4. Veerle Pieters
  5. Miel Van Opstal
  6. Bart De Waele
  7. Maarten Schenk
  8. Pieter Baert
  9. Dries Buytaert
  10. Jan Tielens
  11. Patrick Tisseghem
  12. Ine Dehandschutter
  13. Cain Ransbottyn
  14. Clo Willaerts
  15. Cindy De Smet
  16. Ilse B.
  17. Frederic De Vries
  18. Pascal Van Hecke
  19. Bruno Segers
  20. Tom Mertens
Dit lijstje is samengesteld op basis van cijfertjes (bezoekers aan hun blogs, links naar hun blogs, naambekendheid in zoekmachines) en op basis van de mening van een 20-tal personen. Ik zou hierbij de personen die mij hun persoonlijk lijstje bezorgd hebben bedanken (Bart, Carolien, Cindy, Claudine, David, Dieter, Dries, Frederic, Goya, Ilse, Ine, Karel, Kris, Maarten, Michael, Michel, Miel, Pascal, Peter, Philippe, Pieter, Robin, Sven, Tom en Wouter). Uit beide benaderingen kwamen dezelfde namen naar boven. Voor de 20 personen heb ik een poging gedaan relevante informatie over hun blogverleden en webverleden bijeen te sprokkelen. Hopelijk staan er niet teveel onnauwkeurigheden in of zaken waaraan de betrokken personen zich storen.

Een aantal personen hebben het niet gehaald in het lijstje. Sommigen omdat ze nog niet lang genoeg bezig zijn, anderen dan weer omdat ze ondertussen wat minder in de belangstelling staan. Het is best mogelijk dat indien dezelfde oefening binnen enkele maanden zou overgedaan worden, de rangschikking niet meer dezelfde zou zijn. Dit toont aan dat de basis van bekende bloggers in Vlaanderen breder aan het worden is. Een andere groep die evenmin voorkomt zijn Vlamingen die ons land verlaten hebben en die het in het buitenland gemaakt hebben, niettegenstaande de cijfertjes voor hun blogs vermoedelijk zeer hoog zouden uitvallen. Nogmaals een voorbeeld van geen sant in eigen land.

In de Forbes Web Celeb 25 stond er steeds een mooie foto naast de webberoemdheden. Zelf heb ik mijn fototoestel nog niet bovengehaald tijdens ontmoetingen met andere bloggers. Uit mijn eigen fotocollectie kon ik bijgevolg niet putten. Een mogelijkheid was foto's bij elkaar te zoeken via Flickr, Google Afbeeldingen of Live Imagesearch Hierbij stelde zich natuurlijk het probleem van de rechten. Foto's van anderen mag niet je niet zomaar gebruiken, laat staan verknippen. Ik heb er voor gekozen de foto's die ik hier en daar vond wat te manipuleren zodat er toch een min of meer herkenbaar beeld kwam van de persoon in kwestie (misschien enkel voor zij die de persoon kennen). Het omzetten van de foto's naar ascii-art heb ik gedaan aan de hand van Ascii-o-matic.

Bij mijn rondvraag naar collega-bloggers werd enkele keren mijn naam vermeld als blogpersoonlijkheid. Dit streelde natuurlijk mijn ego, want ik had dat zeker niet verwacht of zeker niet op aangestuurd. Ik vind niet dat mijn naam in mijn eigen lijstje thuishoort. Bovendien hoort het niet iemand die zich op zijn blog achter een afkorting verschuilt in een dergelijk lijstje op te nemen. Ik vermoed dat sommigen zich nu wel afvragen waarvoor de letters staan en wie er achter schuilgaat. De 4 letters zijn de eerste letters van de 4 voornamen waarmee mijn ouders mij bedacht hebben. Wat info over mezelf kan je hieronder terugvinden.

Naam : Bruno Peeters
Functie : Project Manager
Bedrijf : ergens in het Brusselse
Blog(s) : BVLG
Bruno Peeters is project manager bij een groot bedrijf in het Brusselse. Na zijn studies burgerlijk ingenieur computerwetenschappen kon hij onmiddellijk aan de slag bij het bedrijf waarvoor hij nu nog steeds werkt. Hij heeft daar verschillende functies uitgeoefend, hoofdzakelijk in een IT-context. Toen hij in 1994 betrokken was bij een project waarbij beroep gedaan werd op een Canadese consultant kreeg hij een Compuserve account. Deze Compuserve account liet hem toe contact te houden met de Canadese consultant. Bovendien ontdekte hij er ook de Compuserve forums waar verschillende IT goeroes (Tom DeMarco, Ed Yourdon, Capers Jones, Gerald Weinberg, James Bach om er maar enkele te noemen) volop discussieerden. In 1997 was hij bij zijn werkgever één van de eerste 4 personen die over een inbelverbinding naar het internet beschikten. In 2004 ontdekte hij via een bloggende collega Bloglines, een webgebaseerde dienst die het zeer makkelijk maakt blogs op te volgen. Ondertussen is het aantal feeds in zijn Bloglines account aanzienlijk opgelopen, eigenlijk veel te hoog om goed te zijn. In september 2005 heeft Bruno Peeters in een plotse opwelling beslist een blog te starten, waarbij hij voor het blogspot platform koos. Op 31 oktober 2005 verscheen het eerste lijstje Belgische blogs op de BVLG blog. De maanden daarop groeide de BVLG blog uit tot een verzamelplaats van diverse lijstjes van Belgische blogs en Belgische bloggers. Bruno Peeters was mede-organisator van de BlogMeet Leuven, de eerste bijeenkomst van Leuvense bloggers. Daarvoor had Bruno Peeters de anonimiteit van de 4 letters van zijn blog reeds opgegeven door regelmatig aanwezig te zijn op bloggersetentjes en de Barcamp conferenties. Bruno Peeters rijdt al meer dan acht jaar rond met dezelfde wagen die ondertussen aan vervanging toe is. Hij hoopt stiekem dat een automerk binnenkort een weggeefactie ten voordele van bloggers zou opstarten. Gelukkig kan hij troost vinden in zijn GPS toestel - van recente makelij - dat een heleboel cijfertjes spuit tijdens de verplaatsingen in zijn wagen.

Technorati : - - - -

13 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 14 maart, 2007 22:58, de volgende bedenking ...

Dank je wel, Bruno, voor al weer een mooi onderbouwd lijstje!

 
Anonymous Anoniem had op 14 maart, 2007 23:31, de volgende bedenking ...

Hallo Bruno Veerle Louis Geraldine, alles goed?

Of heb ik 't nou toch niet niet juist geraden?

 
Anonymous Anoniem had op 14 maart, 2007 23:31, de volgende bedenking ...

En gefeliciteerd met de coming out :-) !

 
Blogger Luc Callemeyn had op 14 maart, 2007 23:36, de volgende bedenking ...

Eindelijk is je lijstje compleet.
Ik dacht nog zo, hier ontbreekt er nog eentje...
Proficiat voor het titanenwerk!

 
Blogger Bruno Peeters had op 14 maart, 2007 23:36, de volgende bedenking ...

@pietr

We zullen er een virtueel spelletje mastermind van maken. 1 letter juist op de juiste positie, 3 verkeerd

 
Blogger Bruno Peeters had op 14 maart, 2007 23:40, de volgende bedenking ...

@luc

zo'n titanenwerk was het nu ook weer niet ...

 
Anonymous Anoniem had op 15 maart, 2007 00:29, de volgende bedenking ...

Geen LinkedIn voor Bruno P.?

 
Blogger Bruno Peeters had op 15 maart, 2007 07:55, de volgende bedenking ...

@stijn

wie zoekt die vindt misschien ...

 
Anonymous Anoniem had op 15 maart, 2007 09:18, de volgende bedenking ...

auto?...bwards?...eerste belletje .... :-)

sven

 
Anonymous Anoniem had op 15 maart, 2007 11:49, de volgende bedenking ...

Uiteraard kan ik perfect zoeken op naam (id.: 914035), alleen stond bij de andere profielen telkens een mooie link. Privacy is natuurlijk geheel uw eigen zaak, dus zal ik zeker niet aandringen.

 
Anonymous Anoniem had op 21 maart, 2007 10:30, de volgende bedenking ...

Tx voor je reactie. Op share.opml ga ik geen account aanmaken omdat ik er verder toch nooit iets mee ga doen. Wie daar wel tijd spendeert mag 't lijstje er voor mijn part gerust opsmijten...

 
Anonymous Anoniem had op 02 april, 2007 21:54, de volgende bedenking ...

@ Bruno
B.V.L.G is dus eigenlijk BLGV of BGLV of BVGL... hmmm...

Geef me eens een tip voor de namen:
L voor M/V?
G voor M/V?
V voor M/V?

 
Blogger Bruno Peeters had op 06 april, 2007 09:49, de volgende bedenking ...

Pietr,

Je bijt je er in vast.
Hier wat extra info : 3 jongensnamen, 1 meisjesnaam.
Keep on searching ...

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails