B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

10 januari 2007

Long tail van zoekopdrachten

Recent zijn er in de Belgische blogosfeer (maar ook daarbuiten) berichten verschenen over de long tail van zoekopdrachten, bijvoorbeeld bij Bart en Michel. Blijkbaar is er een nieuw gratis speelgoedje van 103bees dat toelaat de long tail van zoekopdrachten beter te exploiteren.

Via Google Analytics kan ik de lijst bekomen van de gedetecteerde zoekwoorden, die elk minstens 10 keer voorkwamen. Deze lijst is echter enkel te bekijken door de eigenaar van de blog. Hieronder heb ik alvast een plaatje gekopieerd.

Via Mapstats, een gratis speelgoedje, kan iedereen het overzicht bekijken van de zoekwoorden waarmee bezoekers de voorbije 365 dagen op de BVLG blog terechtkwamen. Mapstats stelt de zoekwoorden voor door middel van een onleesbar taartdiagram, in een 3D versie (zie hieronder) en in een vlakke versie.

Een korte analyse van de zoekwoorden volgens Mapstats en een hergroepering van sommige zoekwoorden hebben tot de volgende top 6 geleid :
  1. kerstwensen
  2. linkedin
  3. bruno segers
  4. nummerplaten
  5. persoonlijkheidstesten
  6. Brabantstraat
Kerstwensen was een tijdelijk fenomeen, veroorzaakt door het feit dat een bericht van december 2005 onlangs op de eerste resultaatspagina van Google terechtkwam voor personen die op zoek waren naar digitale kerstwensen. Het nieuwjaarsbrief-fenomeen bij Michel is een ander voorbeeld van een dergelijk voorbijgaand fenomeen. Over Linkedin heb ik inderdaad regelmatig bericht, kijk maar in de sidebar voor een overzichtje. Bruno Segers, de vroegere CEO van Microsoft België, komt op de derde plaats. Zijn naam en zijn blog werden enkele keren vermeld in berichten over corporate blogs. Van Renaat Landuyt heb ik nooit een antwoord gekregen op mijn open brief naar aanleiding van de nakende uitputting van de huidige combinaties van nummerplaten. Extra bezoekers heeft het mij wel opgeleverd. Vorig jaar kwamen op dit blog verschillende persoonlijkheidstesten aan bod, telkens met een evaluatie van de test. Dit leidde onder meer tot een overzicht van MBTI-profielen van Belgische bloggers (MBTI staat als zoekwoord op de 12de plaats). Het twaalfde bericht op dit blog ging over de Brabantstraat, een winkelstraat achter het Noordstation te Brussel met een specifiek karakter.

In de lijst van Google Analytics komen dezelfde zoekwoorden voor, alleen komt BVLG daar op de derde plaats.

Het verbaast mij dat niettegenstaande dit blog bij een incrowd van bloggers bekend staat voor de diverse lijstjes van blogs, dit niet tot uiting komt in de top van de gehanteerde zoekwoorden. Misschien geeft 103bees mij binnenkort bijkomende inzichten over de bezoekers die via zoekopdrachten op dit blog terechtkomen. Hopelijk zorgt het zoveelste extra lijntje javascript niet voor nog tragere oplaadtijden van dit blog. Personen die dit blog opvolgen via een feedreader ondervinden daar gelukkig geen hinder van.

Technorati : - - - - -

1 Bedenking(en) :
Anonymous Anoniem had op 11 januari, 2007 19:29, de volgende bedenking ...

Ken je www.hittail.com? Staat al ongeveer een maand op mijn fotoblog. Geef gerust een seintje als je geinteresseerd bent in de resultaten.

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails