B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

08 april 2006

Corporate blogs in België

Het lezen van de verschillende white papers over corporate blogs die ik recent verzameld heb heeft mij enkele nieuwe inzichten opgeleverd. Bovendien heb ik ook twee lijstjes ontdekt van corporate blogs. In beide lijstjes komen ook enkele Belgische blogs voor.

CEOBlogsList
This is a list of weblogs authored by CEOs. Actually, this might be a misnomer. It's a list of weblogs authored by people who are in a leadership position in various organizations (corporations, non-profit, etc.).

In deze lijst waren op het tijdstip van publicatie van dit bericht drie Belgische blogs opgenomen.

  1. Philippe Allard, Altho
    Philippe Allard heeft van 19 januari 2003 tot 8 september 2005 berichten gepubliceerd op deze blogspot-blog. Ondertussen is hij overgestapt naar een andere locatie. Philippe Allard lijkt mij geen CEO te zijn, hij is op dit ogenblik beheerder van de website van de gemeente Elsene.

  2. Stefan Coucheir, Managing Marketeer, Antenno
    Deze blog bevat (Nederlandstalige) berichten van Antenno Marketing Services. Persoonlijke berichten van de CEO zijn er niet op terug te vinden.

  3. Pascal Leurquin, Evadix
    Deze blog is een echte CEO-blog. Pascal Leurquin is de CEO van Evadix, een dienstenleverancier actief in de sectoren van de e-business integraties, drukkerij, direct marketing en logistiek. Hij publiceert maandelijks enkele (Franstalige) berichten met bedenkingen over zijn ervaringen als CEO.
In de CEOBlogsList komen op dit ogenblik maar twee CEOblogs uit Nederland voor. Misschien is dit een kleine troost voor het beperkte aantal blogs uit België.


Corporate Blogs in Europe
This is not a total list of every blog I find. I limit it to blogs that are clearly a part of the organization's communication, that is on the site or linked from the site of the organization.

In deze lijst worden 5 blogs uit België vermeld.

  1. Diversity in Business Blog
    An initiative of the Diversity Council at IBM Belgium

  2. M-ARC
    Opspannen - Richten - Treffen is een weblog over opleiding, training en coaching.

  3. Netlash
    Netlash bouwt websites, verzorgt hosting van websites en kan websites optimaliseren voor zoekmachines.

  4. Spar INGRO
    Bloedstollende verhalen door de Maizena-man, Tapioca Tony & Trees, Chapelure Chantal en Bloemboem-baby.
    Rechtstreeks van de SPAR Ingro van Rillaar.

  5. Unizo Blog
    Ideeën bij het ondernemen
    De Unizo blog heeft als doel om ondernemers te laten leren van de verwezenlijkingen en ervaringen van anderen.
In de lijst van Corporate Blogs in Europe komen voor Nederland 26 blogs voor.

In België moeten er toch meer dan 3 CEO blogs of 5 corporate blogs terug te vinden zijn. Waar blijven de CEO's en de bedrijven ?

Technorati : - - - - -

4 Bedenking(en) :
Blogger Michel had op 09 april, 2006 00:00, de volgende bedenking ...

http://blog.outerthought.org/

 
Anonymous Anoniem had op 09 april, 2006 14:55, de volgende bedenking ...

Interne blogs als kennismanagement instrument in grote bedrijven: ja
(projectblogs en teamblogs als alternatief voor Word-verslagen die rondgemaild worden, bv)

Externe blogs om een community te vormen rond een bepaald product, of als evangeliseringsinstrument (voor, om maar iets te zeggen, interactieve markting): ja


Maar corporate blogs als "de authentieke stem van het bedrijf" om "rechtstreeks de conversatie aan te gaan met de klant"? Kom nou.


Alle voorbeelden die ik ken zijn:

- mensen die op de interface van het bedrijf werken: technical evangelists à la Scoble, helpdesk-met-het-menselijk gezicht Matt Cutts: met andere woorden: het is marketing met andere middelen (en zoals elk marketing instrument: de first movers halen er hun voordeel uit, maar zodra iedereen het gaat doen zijn mensen het dra beu als kouwe pap)

- blogs van zelfstandigen en kleine bedrijven (waar elke medewerker door de aard van het bedrijf ook op die interface met de klant zit): als je direct contact en een menselijk gelaat belangrijk vindt, werk dan bij of samen met de zelfstandige op de hoek en niet met de multinational - dat geldt ook op het web.

Een CEO van een groot bedrijf die blogt?? Voor zover hij/zij er al tijd voor zou hebben... alles wat je zegt, zeg je als CEO en daarin moet je rekening houden met zoveel belangen en gevoeligheden dat een blog niet anders zou zijn dan persberichten met permalinks en rss. Wat niet het punt van bloggen was, dacht ik. (Interessant: de visie van beroeps-scepticus Nicholas Carr - http://www.roughtype.com/archives/2006/03/seven_rules_for.php)

Een werknemer aan de "binnenkant" van een groot bedrijf, een ambtenaar die "professineel" blogt? No way: opnieuw ontbreekt daar de vrijheid voor. Jon Udell lanceerde vorig jaar een oproep http://weblog.infoworld.com/udell/2005/12/29.html#a1360 maar kwam van een kale reis terug http://weblog.infoworld.com/udell/2006/02/17.html#a1389 :

"But the conventionally employed, who are still the overwhelming majority, are -- quite understandably -- reluctant to narrate their professional lives online."

En dat ligt niet alleen aan de "domheid" van de werkgever... Als je werkt binnen een grote structuur, heb je gewoon met te veel dingen rekening te houden om je verhaal ongefilterd los te laten op het web:

"The issue here isn't simply that employers don't get what blogging is or can be. I think that's changing. I think there is an emerging consensus that professional lives can, should, and will be lived more transparently. But a successful negotiation of the limits of that transparency will be incredibly tricky." (opnieuw laatste Jon Udell link)

Zelfs intern bloggen vooronderstelt een bepaalde cultuur van horizontaal gestructureerde bedrijven met mensen die min of meer autonoom werken binnen hun eigen expertise (de Google projectteams bv, die zich gedragen als startups binnen het grote bedrijf).

Met name de rol van het middle management in de meeste bedrijven zou wel eens kunnen botsen met bloggen.

Middle management zijn de mensen die nu de informatieknooppunten zijn in een organisatie, die de vergaderingen aflopen, wiens job het is informatie en instructies te filteren en door te geven (naar onder, boven, links en rechts).

Zij ontlenen hun macht aan hun rol als gatekeepers van informatie - je kan dat aanzien als nefast, maar die filter beschermt wel tegen informatie-overload, en laat toe delicate compromissen te onderhandelen. Om "de boel samen te houden", iedereen in een bedrijf in dezelfde richting te laten werken, is soms niet meer, maar minder informatie nodig...

 
Anonymous Anoniem had op 11 april, 2006 22:07, de volgende bedenking ...

Op een pagina gekoppeld aan de UNIZO Blog zijn nog heel wat Vlaamse KMO BLOGs te vinden.
Het gaat om de pagina

klik hier voor de link naar de pagina

 
Blogger Fiktech B.V. had op 22 maart, 2007 08:32, de volgende bedenking ...

Structureer uw bedrijfsgegevens met de ABT-matrix!

Kevanti! Kennissystemen heeft een eenvoudige en heldere werkwijze ontwikkeld om ongestructureerde gegevens in een bedrijf om te zetten in bruikbare informatie voor de medewerkers. Deze ongestructureerde gegevens bestaan onder meer uit bestanden en documenten, tekeningen, schema's plus de kennis van de medewerkers zelf. Met behulp van de ABT-matrix worden de aanwezige gegevens verdeeld op dusdanige wijze dat alle gebruikers er daadwerkelijk iets mee kunnen.

* Eenvoudig te implementeren en in te bedden in de organisatie.
* Informatie is binnen drie muisklikken te vinden.
* Inzetbaar voor alle afdelingen - Engineering, werkvoorbereiding, operationele diensten, onderhoud, administratie, personeelszaken, VGM (Veiligheid, gezondheid & milieu), Boekhouding etc.
* Er wordt snel duidelijk welke gegevens ontbreken binnen een bedrijf, zogenaamde "blind spots".
* Uitstekend geschikt om ECM (Enterprise Content Managementsystemen) mee te structureren.
* Biedt prima mogelijkheden voor competentiegericht opleiden.
* Geeft het management een betere grip op en begrip van de informatiestromen, en daarmee mogelijkheden om bedrijfsprocessen te sturen.

De ABT Matrix
A- Achtergrond
B- Beschrijving

De componenten Achtergrond en Beschrijving dienen voor de opleidingen en als naslagwerk.

Voor de afdeling Operations van een verbrandingsinstallatie en de gebruikte apparatuur bijvoorbeeld vindt men bij de Achtergrond de verbrandingstheorie en de blokthema’s van de diverse installaties.

De Beschrijving is de gedetailleerde beschrijving van de verbrandingsinstallatie en de gebruikte apparatuur. Voor Onderhoud en Instrumentatie bestaat de Beschrijving onder meer uit een database van equipement- en instrumentendata.

T- Toepassing

De component Toepassing gebruikt men voor de dagelijkse werkzaamheden. Voor de afdeling Operations zijn dit de setpoints van de besturing, de alarm en tripsettings, de werkinstructies en procedures en/of montage-instructies.

Wat stop ik in de ABT-Matrix?

De A, B en T componenten van de matrix worden voor verschillende gebruikersgroepen ingevuld; de informatie (wordt ook wel “Content” genoemd) verschilt echter wél per discipline.
De ABT-matrix: Achtergrond van het werk, Beschrijving van de gebruikte “gereedschappen” en de Toepassing van die gereedschappen blijft consequent van toepassing! Een bijkomend voordeel van de ABT-methodologie is dat de structuur voor iedere werknemer/ gebruiker én management helder is en de beschikbare informatie eenvoudig gevonden wordt.

Werken met de ABT-Matrix!

In ieder bedrijf zijn veel gegevens beschikbaar. Deze gegevens worden pas informatie door ze te verdelen mbv de ABT-Matrix zodat de gebruiker er iets mee kàn. Gegevens dienen daarom relevant en toereikend zijn, in de juiste vorm en tijdig gepresenteerd worden.

Een belangrijk voor deel is, dat eventuele open plekken in de ABT-matrix duidelijk maken waar gegevens ontbreken/ blind spots zijn! Hierdoor kan men gaan nadenken welke problemen zouden kunnen ontstaan en vervolgens adequate maatregelen treffen.”

Informatie op http://www.fiktech.nl/news.php?lng=nl

 

Heeft u ook een bedenking ?

<< Home

Related Posts with Thumbnails