B.V.L.G.

Mijn Initialen - Bedenkingen van en over mezelf, over business, over het webgebeuren, over social media, over alles rondom mij

04 oktober 2005

Dell Hell ?

Mijn Dell Inspiron 5150 heeft het voorbije week weer begeven, zodat ik voorlopig zonder eigen rekentuig zit.

Ik heb mijn Dell Inspiron iets meer dan anderhalf jaar terug besteld. Na 9 maanden was er een probleem met het scherm. Gelukkig heeft Dell een goed uitgebouwde support. Eerst moet je bellen waarna een support-medewerker (ergens in Nederland te horen aan de tongval) een heleboel stappen met je doorneemt. Indien het telefonisch niet lukt wordt er een technicus uitgestuurd.

Na een bezoek door een technicus bij mij thuis was het probleem met het scherm snel hersteld. In juni liet mijn laptop het plots afweten. Eerst was er het vermoeden dat een crash van Windows XP Home dit veroorzaakte. Na enkele dagen proberen bleek dat de hardware het probleem veroorzaakte. Dell support liet daarop de laptop thuis ophalen door een koerier-bedrijf, waarna de laptop naar Engeland vertrok voor herstelling. Na enkele dagen werd de laptop opnieuw keurig afgeleverd. Wonder boven wonder werkte de laptop opnieuw. Blijkbaar was het moederbord vervangen.

Midden september begon mijn laptop - zoals steeds onverwacht - te brommen. De oorzaak van het gebrom was niet onmiddellijk duidelijk. Na telefonisch consult met support bleef de oorzaak onduidelijk. Het geluid kwam niet van de ventilator, maar uit de luidsprekers. Support heeft dan maar iemand ter plaatse gestuurd om de speakers te vervangen. Toen de technicus de speakers vervangen had deed het gebrom zich natuurlijk niet meer voor. 's Avonds deed ie het daarentegen opnieuw ... Een week later gaf de laptop opnieuw definitief de geest. De symptomen waren vergelijkbaar met deze van juni laatstleden. Opnieuw naar support gebeld, weer een aantal stappen doorlopen, waarbij de laptop hier en daar moest opengeschroefd worden : memory eruit, harde schijf eruit, batterij eruit, ... Conclusie : moederbord moest vervangen worden, maar deze keer kon dat ter plaatse.

Vorige week vrijdagavond was het opnieuw prijs. Deze keer brandde er zelfs geen enkel ledje meer indien ik probeerde de laptop op te starten. Vanmorgen heb ik dan maar opnieuw gebeld met support. Na een half uur was de helpdeskmedewerker bereid opnieuw een technicus uit te sturen, nogmaals met een nieuw moederbord. Deze keer lijkt het probleem mogelijks te situeren in de voeding, maar vermits deze geïntegreerd is in het moederbord moet het ganse bord vervangen worden. Bovendien wordt deze keer voor alle zekerheid ook de processor vernieuwd.

Afwachten hoe dit afloopt, hopelijk beter dan de horrorstories op http://www.thisistrue.com/dellhell.html.

Related Posts with Thumbnails